Vegan & zwanger? 16 tips voor een fijne zwangerschap

Vegan & zwanger? 16 tips voor een fijne zwangerschap

Vegan eten als je zwanger bent? Dat gaat prima. Ik deed het mijn hele zwangerschap.

Wie ben ik? Isabella Machinè, 33 jaar en inmiddels alweer 2 jaar moeder van Luca.

Samen met mijn zus run ik het platform Go With The Glow. Dat is een lifestylewijzer voor een plantaardige, duurzame, bewuste en liefdevolle levensstijl. Met onze evenementen en social media kanalen inspireren en informeren wij jou over een gezonde levensstijl. Oh en die ook nog eens bijdraagt aan een mooiere wereld voor mens, dier  en natuur.
En om te bewijzen dat vegan & zwanger prima samengaat, deel ik:

16 tips voor een gezonde vegan zwangerschap

  1. Eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel
    Plantbased wholefoods zijn je beste vrienden. Ja, gewoon die stronk broccoli en die tros bananen. Ze bevatten namelijk meer voedingsstoffen en vezels dan bewerkt voedsel.
  2. Vertrouw op de kracht van de natuur
    Alle voedingsstoffen die je nodig hebt kun je halen uit de natuur. Want: als een koe aan calcium kan komen en als een vis aan omega 3 kan komen, dan kun jij dat ook. Haal het rechtstreeks bij de bron: dat zijn planten. Omega 3 haal je bijvoorbeeld uit algen.
  3. Varieer!
    Hoe meer variatie je toepast in je voeding hoe beter. Elke kleur en elke soort heeft weer zijn eigen mooie vitaminen en mineralen.
  4. Ijzertekort?
    Ijzer haal je uit groene bladgroenten, linzen en andere peulvruchten, peterselie, paddestoelen, zonnebloempitten, gedroogd fruit, appelstroop en rietsuiker melasse. Combineer deze producten met vitamine C zodat ijzer nog beter wordt opgenomen. Bijvoorbeeld met een citroendressing over je salade.
  5. En de eiwitten?
    Die haal je uit peulvruchten, tofu/tempeh/seiten, noten, zaden, doperwten, groenten en plantaardige melk en yoghurt. Eet je gevarieerd dan krijg je vast en zeker genoeg eiwitten binnen.
  6. Calcium
    Calcium haal je uit sesamzaad (tahin), amandelen, broccoli, zoete aardappel, wortel, peulvruchten en plantaardige melk.
  7. Even opletten op je B12
    Want B12 is niet meer zo goed aanwezig in ons voedsel door de verontreiniging van de akkers. Dit kun je bijslikken als supplement. Er zijn mooie supplementen die ook foliumzuur bevatten, zo krijg je van beide genoeg.
  8. Meten is weten
    wil je weten wat je nou precies binnen krijgt aan voedingsstoffen? Houd dan een week je voeding bij in de app MyFitnessPal. Aan het eind van de dag zie je precies hoeveel gram eiwitten, vezels, koolhydraten en vetten je binnen hebt gekregen. Ook de vitaminen en mineralen staan erbij. Zo kun je afhankelijk van je uitkomst je voeding aanpassen.
  9. Eet zo veel mogelijk biologisch
    Hoe minder schadelijke stoffen je binnenkrijgt, hoe beter.
  10. Misselijk?
    Voeg gember toe aan je thee of soep.
  11. Eet geregeld gefermenteerd voedsel
    Dit zorgt voor een flinke dosis goede bacteriën en dus een goede darmflora. Vooral in het derder trimester is dit erg belangrijk, omdat je zo ook je baby een goede start geeft. Voorbeelden van gefermenteerd voedsel zijn: tempeh, zuurkool, kimchi, kombucha drank en miso.
  12. Luister goed naar je lichaam
    Yoga en meditatie zijn goede manieren om even een pauze in te lassen en aandachtig te kunnen luisteren naar jouw behoeften en die van je baby.
  13. Een gouden band
    Visualiseer dagelijks dat jouw hart met een gouden draad is verbonden met het hartje van jouw baby. Zo kun je altijd even connecten.
  14. Rust wanneer je daar zin in hebt
    Echt, no worries. Dutjes zijn ok.
  15. Wees lief voor jezelf
    Gebruik essentiële olie en kristallen om jouw eventuele ongemakken te ondersteunen en/of om beter te slapen mediteren of juist wakker te worden.
  16. Lees
    En dan het liefst fijne boeken die je vertrouwen geven in jouw lichaam en de bevalling, bijvoorbeeld Ina May’s Guide to Childbirth of The Kind Mama van Alicia Silverstone.

Meer weten?

Doe dan mee aan onze Glow Mama cursus. Handig als je zwanger wil worden, zwanger bent of net bevallen. Je leert dan alles over een volwaardig plantaardig voedingspatroon en handige natuurlijke remedies tegen (zwangerschaps)kwaaltjes. Hier lees je alles over de Glow Mama cursus.

We hebben ook de Glow Mini cursus, met uitgebreide informatie als je voor een deel óf helemaal overstappen op plantaardige voeding, maar je weet niet hoe je dit moet aanpakken. We vertellen bijvoorbeeld hoe het zit met zuivelvervangers en welke geschikt zijn in verschillende leeftijdsfasen van je kind(eren). En hoe je kinderen op een aantrekkelijke manier meer groente kunt laten eten. Hier lees je alles over de Glow Mini cursus.

Kortingscode

Met de code PoppyGlows krijg je 5 euro korting op de cursus.

Leuk als je meedoet! Welkom!

Tags:
,