Zwanger, moe en werken. Hoe dan?

Zwanger, moe en werken. Hoe dan?

Zwanger, moe en werken. Hoe dan?

Of: Hoe functioneer je op je werk als je extreem moe bent?

Hoera, je bent zwanger. Niet alleen je zwangerschapstest geeft aan dat je zwanger bent, je lichaam volgt al snel.

Één van de eerste kwalen die je voelt is vermoeidheid. Dat kan knap lastig zijn als je een drukke werkweek voor de boeg hebt.

Zwanger, moe en ook nog werken...

Maar hoe dan?

Stap 1: Accepteer en berust

Het allerbelangrijkste is om de vermoeidheid te accepteren. Dit geldt zowel voor je privéleven als op je werk.

Vermoeidheid hoort bij een zwangerschap. De één heeft er helaas meer last van dan de ander. Je lichaam is hard aan het werk en je functioneert anders dan voorheen. Dat is ok. Wees lief voor jezelf: je bent een baby aan het maken.

Stap 2: Rust en regelmaat

Die r-en gelden niet alleen voor kinderen, maar ook voor jou. Heb je de behoefte om vroeg naar bed te gaan? Doe dat lekker.

Creëer meer rust voor jezelf. Misschien kan je partner wat meer doen in het huishouden. En laat die boodschappen lekker bezorgen.

Extra tip: een naar-bed-ritueel in de avond zorgt dat je fijn inslaapt en een goede nachtrust meepakt. Begin hiermee 1,5 uur voordat je naar bed gaat. Zet tv- en telefoonschermen uit en dommel lekker weg bij het lezen van een boek.

Meditatie of ademhalingsoefeningen zijn ook prettig. Headspace is een app die je hierbij kan helpen. In de app vind je oefeningen specifiek gericht op slaap. Of luister naar een podcast. Open de podcast app en zoek op meditation.

Rock Your World heeft een een speciale pillowspray met kamille en lavendel. Deze kruiden hebben een rustgevende werking. Heerlijk om op je kussen te sprayen voordat je gaat slapen.

Stap 3: Energiebesparingsstand

Heb je het gevoel dat je werk je teveel worden? Ga op energiebesparingsstand. Met andere woorden: stel prioriteiten zodat je je energie gebruikt voor wat echt belangrijk is. En accepteer dat de rest op een laag pitje komt.

Ik kan niet meer nadenken. Wat moet ik eerst doen?

Maak een lijst van je werkzaamheden. Welke zijn het belangrijkst en welke kunnen wachten?

Herken ook de momenten waarop je het meeste energie hebt. En wanneer niet. Plan belangrijke werkzaamheden op je piekmomenten. Geef daarnaast grenzen aan bij collega’s. Durf nee te zeggen op verzoeken of je nog even dit of dat wilt doen.

Help, het wordt erger!

Blijf je vermoeid en kun je daardoor niet meer functioneren? Bespreek dit met je leidinggevende. Loop vooral niet te lang door, maar trek op tijd aan de bel. Jij en je kind komen op de eerste plaats. Voel je hier vooral niet schuldig over. Voor de werkgever is het altijd prettiger om jouw werktijden of taken aan te passen, dan dat je ziek thuis blijft.

Zwanger, moe en minder werken

Als zwangere vrouw heb je recht op aanpassingen qua werktijden en rusttijden. Ook al heb je er recht op, het is voor de werkrelatie fijn om het niet te eisen, maar te overleggen. Geef aan waar je tegen aanloopt en wat jou helpt om te kunnen blijven functioneren.

Waar heb ik recht op als ik zwanger ben?

  • Regelmatige werktijden en rusttijden.
  • Extra pauze. Dit mag maximaal 1/8 deel van je werktijd zijn. Voorbeeld: werk je 8 uur op een dag, dan heb je recht op 1 uur exta pauze.
  • Een geschikte en afsluitbare ruimte om te rusten. Tip: Maak je hier gebruik van? Slaap dan maximaal 20 minuten. Dit is net voldoende om bij te tanken en zorgt dat je niet slaperig wakker wordt.
  • Geen onregelmatig werk, overwerk of nachtdiensten.
  • Heb je een noodzakelijk zwangerschapsonderzoek en kan dit alleen onder werktijd? Dan mag je hier naartoe gaan en wordt je loon doorbetaald voor de duur van het onderzoek en je reistijd.

Meer lezen over jouw rechten? Dat kan bij de Rijksoverheid: Kan mijn werk worden aangepast worden tijdens mijn zwangerschap.

Sterkte, we feel you

Het is niet niks, een baby maken en ook nog normaal functioneren. Gelukkig krijgen de meeste vrouwen rond het begin van het tweede trimester meer energie. Fingers crossed dus.

Foto credits: roze achtergrond KLEUR RIEWERT VIA FAIRF deken HVID bord ZUPERZOZIAL pillow spray ROCK YOUR WORLD houten hart GRIMMS thee CLIPPER muziekdoosje wolk FABELAB

 

Tags:



Auteur : Ilona Vink

Moeder van Lisa (2015). Het combineren van werk en je gezin kan best lastig zijn. Als loopbaanadviseur én moeder zie ik hoeveel vrouwen hiermee worstelen. Dat moet meer aandacht krijgen vind ik. Daarom bedacht ik
mijn blog Moeders in de Maatschappij
. Hier deel ik ervaringen en tips, van mezelf en andere moeders. Qua duurzame merken ben ik fan van de verzorging van Naïf. Mijn lunch verpak ik in Boc’n Roll. En mijn vriend en ik zijn gek op de spijkerbroeken van Kings of Indigo.


ZWANGER OF MAMA? ALLE TIPS DIE JE NIET WIL MISSEN, GRATIS IN JE MAILBOX

Van babykamer tot biologisch eten, van kinderkleding tot huidverzorging.

Schrijf je in:



Zwanger? Uitgerekende datum
Al mama? Geboortedatum kind

TOO MUCH INFORMATION?
Hoe meer je invult, des te persoonlijker de mails die je krijgt. 15 weken zwanger bijvoorbeeld, of Hoera, je baby wordt 1! Een nieuwsbrief waar je écht wat aan hebt dus.