Zwanger en misselijk – waarom?

Zwanger en misselijk – waarom?

Zwanger en misselijk – waarom?

Zwanger en misselijk? Je bent niet alleen. Ongeveer 60-80% van de vrouwen heeft last van misselijkheid tijdens de zwangerschap.

Waarom ben ik zo misselijk?

Het zijn die &*%$-hormonen…

Over de exacte oorzaak is de wetenschap het niet eens. Eén verklaring is dat je lichaam moet wennen aan de veranderende hormoonlevels, zoals oestrogeen en progesteron.

Met name het zwangerschapshormoon hCG zorgt voor misselijkheid. Vanaf week 14-16 neemt de hoeveelheid hCG in je lichaam weer af.1 Dat kan verklaren waarom de misselijkheid na de eerste vier maanden vaak minder wordt.

Slecht nieuws: Helaas zijn sommige vrouwen negen maanden misselijk. Die hormonen zijn dan ook niet de enige verklaring.

Een andere theorie: misselijkheid beschermt jou en je baby

Als je misselijk bent kun je sommige voedingsmiddelen niet luchten of zien. Een theorie is dat dit jou en je baby beschermt tegen voedselvergiftiging.

Immers: de geur van vlees en vis doet veel zwangere vrouwen kokhalzen. En juist deze voeding kan bacteriën bevatten die – wanneer het eten niet goed bereid is – gevaarlijk zijn voor je baby. En ook als aanstaande moeder kun jij deze bescherming wel gebruiken: je immuunsysteem is tijdens de zwangerschap minder sterk.2

Nog een oorzaak: jouw schommelende bloedsuikerspiegel

Misschien heb je al gemerkt dat je je vooral beroerd voelt wanneer je te lang niets eet? Je bloedsuikerspiegel is dan aan de lage kant. Dit verergert de misselijkheid.

En wist je dit al over foliumzuur

Zwangerschapsmisselijkheid komt vaker voor bij vrouwen die geen optimale vitaminen- en mineralenstatus hebben.3 Tekorten aan vitamine B6 en magnesium kunnen een oorzaak zijn van misselijkheid.4,5

Hoe je aan zo’n tekort komt?

Je weet waarschijnlijk dat je tijdens je zwangerschap extra foliumzuur nodig hebt. Maar wist je ook dat foliumzuur nauw samenwerkt met vitamine B6 en vitamine B12? Deze vitaminen zijn dus onmisbaar.

En dat niet alleen: tijdens je zwangerschap is de behoefte aan vitaminen en mineralen nog hoger dan normaal. Niet zo gek als je bedenkt dat je een compleet nieuw mens aan het bouwen bent.

Zo, nu weet je waar die misselijkheid vandaan komt

Hier lees je wat je kunt eten om minder misselijk te zijn.

Bron:
1. Holford &Lawson 2004, p. 134
2. Flaxman & Sherman, The Quarterly Review of Biology 2000, p. 113-148
3. Holford & Lawson 2004, p.134
4. Michaelis & Salatin 2013, h. 6, p.14
5. Peineman 2012

Tags:




Ik ben moeder van Finn (2016) en bonusmoeder van twee kids (2003 & 2005). Je voedingspatroon en leefstijl hebben veel invloed op hoe je je voelt. Dat geldt ook voor je baby, zelfs als ‘ie nog in je buik zit. Je geeft hem of haar een gezonde basis mee. Ik ben orthomoleculair therapeut en deel mijn favoriete tips. Want kleine aanpassingen hebben vaak een groot effect. Oh en psst.... datzelfde geldt voor Lovechock, superlekkere chocolade. Werkt altijd.


ZWANGER OF MAMA? ALLE TIPS DIE JE NIET WIL MISSEN, GRATIS IN JE MAILBOX

Van babykamer tot biologisch eten, van kinderkleding tot huidverzorging.

Schrijf je in:



Zwanger? Uitgerekende datum
Al mama? Geboortedatum kind

TOO MUCH INFORMATION?
Hoe meer je invult, des te persoonlijker de mails die je krijgt. 15 weken zwanger bijvoorbeeld, of Hoera, je baby wordt 1! Een nieuwsbrief waar je écht wat aan hebt dus.