Zwanger en vegan – mijn ervaring

Zwanger en vegan – mijn ervaring

Vegan eten lijkt voor veel mensen best ingewikkeld. Dus hoe doe je dat als je zwanger bent. En sowieso al niet alles mág eten. Of niet wil eten, omdat je zo &%# misselijk bent. Jonneke vertelt hoe zij dat doet:

Sinds een jaar eten mijn man en ik vooral vegan

We waren echte vleesliefhebbers. Een paar jaar terug stapten we over naar vegetarisch eten met één keer per week vlees.

We lazen steeds meer over de nadelen van vlees. Dit is een Goede Gids gaf een leesbaar overzicht en veel inspiratie. De Verborgen Impact en Ik ben een Planteneter ook. We zagen de documentaires Meet the Truth en Before the Flood . En toen besloten we helemaal geen vlees meer te eten. En hetzelfde geldt voor de melk- en eierenindustrie. Dus we eten nu 90% van de tijd veganistisch.

Vegan eten is een grote stap naar een duurzamer leven

Deze stap leek ons haalbaar, we gingen het gewoon proberen.

De overstap naar vegan eten verliep soepel, omdat ik inmiddels al veel vegan blogs volgde. De Groene Meisjes, Lisa Goes Vegan en Wat Eet Je Dan Wel zijn mijn favorieten. Ik heb een hele lijst met recepten verzameld die me lekker en makkelijk leken.

Een voorbeeld in je omgeving helpt ook

Mijn schoonzusje en haar man eten al langer vegan en hebben nu net een baby gekregen. Ik zag dat het ze makkelijk afgaat. Ze vinden overal een alternatief voor en de baby groeit hard.

Maar toen werd ik zwanger

Vanaf het begin van mijn zwangerschap ben ik erg misselijkheid. De hele dag en nacht, met regelmatig overgeven.

Ik heb weinig energie om te koken

Laat staan om zelf tussendoortjes te maken. Dat maakt het lastig om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

De hummus die ik normaal overal bij neem blijft liggen. De gedachte aan peulvruchten doet me kokhalzen.

Het eten van telkens kleine beetjes helpt

Dus snack ik veel groente en fruit. Maar veel tussendoortjes zijn vooral zoet. En ook dat ben ik op een gegeven moment zat.

Ik geef het toe…

Uiteindelijk heb ik dus een blok kaas gekocht om als hartig en vullend tussendoortje te gebruiken. Zwanger en vegan is niet altijd makkelijk.

Ik geniet nu net zo van die plakjes kaas als van het vlees toen we dat één keer per week aten. Leuk hoe dat veranderd!

Mijn andere vegan zwangerschapstips

  • Ik focus me op makkelijke en foolproof recepten van blogs. Enkele favorieten van de afgelopen weken zijn: Pasta met geroosterde broccoli en vegan parmezaan, bloemkoolwraps en zoete aardappelfrietjes.
  • Ik kijk naar wat ik wel kan en wil eten. En probeer vooral om niet te streng voor mezelf zijn. Normaal gesproken eet ik geen kaas, maar hé: ik moet ook de dag doorkomen én wat binnenkrijgen.
  • Ik slik een goede zwangerschapsvitamine. Met name vitamine B12, D en omega 3 zijn belangrijk wanneer je vegan eet én zwanger bent. Ik gebruik de o.a. omega 3 van Testa.
  • Ik laat regelmatig mijn bloed controleren (B12, D, calcium)
  • Ik ga een consult met een diëtiste regelen voor nog meer tips om toch gevarieerd te blijven eten.

Nu maar hopen dat de misselijkheid snel verdwijnt.

Wat zijn jouw tips om als vegan die misselijheid te verslaan?





Ik ben zwanger van mijn eerste. De afgelopen jaren maak ik steeds meer duurzame keuzes. Daar ben ik superenthousiast over. Zo ben ik vegan gaan eten. Dat is trouwens makkelijker dan je denkt. Gewoon beginnen en focussen op wat je allemaal wel kunt eten. Nu ik zwanger ben zijn er weer zoveel nieuwe keuzes te maken. Ik neem jullie graag mee in de dingen die ik tegenkom. Zo ontdek ik steeds nieuwe mooie merken. Zoals de truien van Alchemist, Sophie de Giraf, de buikwax van Oh-Lief en de groentetas van Proef.


ZWANGER OF MAMA? ALLE TIPS DIE JE NIET WIL MISSEN, GRATIS IN JE MAILBOX

Van babykamer tot biologisch eten, van kinderkleding tot huidverzorging.

Schrijf je in:



Zwanger? Uitgerekende datum
Al mama? Geboortedatum kind

TOO MUCH INFORMATION?
Hoe meer je invult, des te persoonlijker de mails die je krijgt. 15 weken zwanger bijvoorbeeld, of Hoera, je baby wordt 1! Een nieuwsbrief waar je écht wat aan hebt dus.