Zwanger en misselijk – wat kan ik eten?

Zwanger en misselijk - wat kan ik eten?

Zwanger en misselijk – wat kan ik eten?

Er zijn verschillende oorzaken waarom je misselijk kunt zijn tijdens de zwangerschap. Bijvoorbeeld je veranderende hormoonhuishouding, een schommelende bloedsuikerspiegel of een tekort aan vitaminen en mineralen.

Nou en. Wat kan ik tegen die vervelende misselijkheid doen?

Het klinkt misschien gek. Maar om misselijkheid te voorkomen, moet je juist regelmatig wat eten. Voeg aan ieder eetmoment een eiwitbron en/of gezonde vetten toe. Zo houd je je bloedsuikerspiegel stabiel.

[invoegen eten voor stabiele spiegel]

Liever wat zoets?

Kaneel helpt ook om je bloedsuiker te stabiliseren. Neem dan wel Ceylon kaneel. De gewone (cassia) kaneel bevat veel coumarine en dat kun je tijdens je zwangerschap beter niet teveel gebruiken.

Probeer niet teveel te snoepen. Maar snij bijvoorbeeld een appel in stukjes en bestrooi die met kaneel. Bijna net zo lekker als appeltaart, echt.

Ok, en wat moet ik nog meer eten?

Tekorten aan vitamine B6 en magnesium kunnen een oorzaak zijn van misselijkheid.1,2 Aanvullen dus, die voedingsstoffen.

Hoe krijg ik meer vitamine B6 binnen?

Natuurlijke bronnen van vitamine B6 zijn o.a. vis, vlees, gevogelte, eieren, zilvervliesrijst, zaden en noten en avocado. Dierlijke producten bevatten een goed opneembare vorm van vitamine B6: pyridoxaal-5-fosfaat.

Vegetariër of vegan? Let op:

Plantaardige bronnen bevatten een minder goed opneembare vorm.3 Vitamine B12 komt uitsluitend voor in dierlijke producten.4 Vegetariërs en veganisten moeten hier dus voor opletten. Als er een vitamine B12 tekort is vastgesteld kun je dit goed aanvullen met een hooggedoseerd supplement, zoals bijvoorbeeld dat van SanaCore.

Wil je zeker weten dat je alle vitaminen en mineralen in de juiste verhouding binnenkrijgt? Gebruik dan een goed, natuurlijk multivitaminen en -mineralencomplex speciaal voor tijdens de zwangerschap, zoals Vitals Elke Dag Mama of Vitakruid Multi Dag & Nacht Mama.

En magnesium? Hoe kom ik daaraan?

Magnesium komt veel voor in groene bladgroenten en (rauwe) cacao.

Het beste wordt magnesium echter opgenomen via je huid. Ga daarom lekker ontspannen in een bad met magnesiumbadzout of smeer je huid in met een speciale magnesiumolie. Of laat je masseren. Dat heb je wel verdiend.

En wat als ik NU heel misselijk ben en wat wil doen?

Gember is een krachtig middel om misselijkheid te verminderen.5[5]Dagelijks een lekkere pot verwarmende gemberthee is daarom een goed idee. Ook een kruidenthee van melisse, kamille en/of munt kan helpen om misselijkheid te verminderen.6

Let op: ben je echt heel misselijk en moet je vaak overgeven?

Het kan zijn dat je te maken hebt met extreme misselijkheid: hyperemesis gravidarum, afgekort HG. Je bent niet alleen: dit gebeurt 0,5 tot 2% van de zwangere vrouwen.

Als de zwangerschapsmisselijkheid je leven zodanig beïnvloed dat je niet meer kunt werken, voor jezelf kunt zorgen of als je niet genoeg kunt eten en drinken: neem dan direct contact op met je huisarts of verloskundige. Je kunt meer lezen over hyperemesis gravidarum op de website van Stichting ZEHG.

Bron
1. Michaelis & Salatin 2013, h. 6, p.14
2.Peineman 2012
3. Natura Foundation – monografieën Vitamine B6
4. Natura Foundation – monografieën Vitamine B12
5. Lee & Saha, Gastroenterol Clin North Am. 2011, p. 309-334
6. Sharif-zada, LeefNu 2013, p. 19-22





Ik ben moeder van Finn (2016) en bonusmoeder van twee kids (2003 & 2005). Je voedingspatroon en leefstijl hebben veel invloed op hoe je je voelt. Dat geldt ook voor je baby, zelfs als ‘ie nog in je buik zit. Je geeft hem of haar een gezonde basis mee. Ik ben orthomoleculair therapeut en deel mijn favoriete tips. Want kleine aanpassingen hebben vaak een groot effect. Oh en psst.... datzelfde geldt voor Lovechock, superlekkere chocolade. Werkt altijd.