Zwanger? Chocolade is goed voor jou

Zwanger? Chocolade is goed voor jou

Zwanger? Chocolade is goed voor jou

Krijg jij ook geen genoeg van chocolade? Je bent niet de enige. Veel vrouwen lusten vlak voor of tijdens de menstruatie nóg meer chocolade dan anders. Maar ook als je zwanger bent is de chocola niet aan te slepen. Hoe komt dat eigenlijk?

Chocolade is feel good food

Het is comfort food bij uitstek. De smaak van een blokje chocolade en het smelten in je mond maken endorfinens in je lichaam aan. Deze stof zorgt voor een geluksgevoel.

Cacao zorgt ook voor de aanmaak van neurotransmitters. Die heb je onder andere nodig om je te ontspannen en om je gelukkig en veilig te voelen. Niet gek dus, die verslavende werking. En het is ook nog eens heel gezond.      

Wat is er dan zo gezond aan cacao?

Bijna alle groenten, fruit, kruiden en specerijen bevatten flavonoïden. En cacao dus ook. Flavonoïden werken als antioxidant: die beschermen de cellen in je lichaam tegen schade. Daarnaast zijn flavonoïden goed voor je hart- en          vaatsysteem en je immuunsysteem.1

Er bestaan heel veel verschillende soorten flavonoïden. Cacao bevat de zogenoemde flavanolen. Maar let op: veel chocoladefabrikanten verwijderen juist die flavanolen omdat ze bitter smaken. Omdat dit proces niet op het etiket hoeft te staan, weet je niet of jouw chocolade flavanolen bevat.2

Gelukkig zit er nog meer in..

Cacao bevat diverse mineralen zoals magnesium, kalium, koper en ijzer. Vooral magnesium is welkom tijdens je zwangerschap. Veel vrouwen hebben er een tekort aan.

Hoera dus voor chocola bij zwangerschapskwalen

Verschillende zwangerschapskwaaltjes zoals misselijkheid, obstipatie, (kuit)kramp en vermoeidheid kunnen verbeteren bij voldoende magnesium inname.

Ook je baby heeft magnesium nodig voor een goede groei en ontwikkeling. Verder helpt magnesium om pre-eclampsie, vroegtijdige weeën en vroeggeboorte te voorkomen.3

Kun je dan ongelimiteerd chocolade eten?

Hoewel cacao dus veel gezonde stoffen bevat, zit er ook cafeïne en theobromine in. Deze stoffen hebben een opwekkend effect. Zo verhogen ze je hartslag én je ademhaling.

De hoeveelheden die in cacao zitten, zijn niet direct schadelijk voor je. Maar pas wel op: via de placenta en navelstreng komen deze stoffen bij je baby. Je baby kan de cafeïne minder goed afbreken dan jij. Een hele reep eten is dus geen goed idee, houd het bij één of twee blokjes pure chocolade per dag.

Moet het echt pure chocolade zijn? Ik hou meer van melk

Hoe hoger het percentage cacao, hoe minder ruimte voor ongezonde ingrediënten zoals suiker, melkpoeder en kleur-, geur- en smaakstoffen. Kies dus voor een reep pure chocolade met minimaal 70% cacao.

En dan het liefst zo puur en donker mogelijk, zonder rommel

Kies bijvoorbeeld voor de repen van Lovechock. Biologische chocolade met een hoog cacaogehalte en gezoet met kokosbloesemsuiker. Of maak zelf een heerlijke chocolademousse: pureer een bevroren banaan met een halve avocado en een eetlepel cacaopoeder met een staafmixer. Smullen maar.

Bron:

1. Natura Foundation – monografie Flavonoïden
2. The devil in the dark chocolate. The Lancet, volume 370, no. 9605, p2070, 22 December 2007
3. Natura Foundation – monografie magnesium





Ik ben moeder van Finn (2016) en bonusmoeder van twee kids (2003 & 2005). Je voedingspatroon en leefstijl hebben veel invloed op hoe je je voelt. Dat geldt ook voor je baby, zelfs als ‘ie nog in je buik zit. Je geeft hem of haar een gezonde basis mee. Ik ben orthomoleculair therapeut en deel mijn favoriete tips. Want kleine aanpassingen hebben vaak een groot effect. Oh en psst.... datzelfde geldt voor Lovechock, superlekkere chocolade. Werkt altijd.