Waarom natuurlijk bevallen steeds moeilijker wordt

waarom natuurlijk bevallen steeds moeilijker wordt

Waarom natuurlijk bevallen steeds moeilijker wordt

Van vacuümpomp tot spoedkeizersnede… Ik hoor een hoop bevallingsverhalen om mij heen. In bijna elk verhaal zit wel een vorm van medisch ingrijpen. Daardoor kreeg ik het gevoel dat vrouwen tegenwoordig niet meer kunnen bevallen.

En daar snapte ik helemaal niks van. Vrouwen zijn toch gemaakt om te baren? Waarom kunnen we het dan niet meer? Dat zette mij als fysiotherapeut aan het denken.

Twee jaar na mijn eigen tweede moeizame bevalling vond ik het antwoord

Ik volgde een opleiding over hoe een lichaam van nature hoort te bewegen. Maar ook over hoe anders wij nu bewegen en hoe dit ons lichaam vormt.

Ons lichaam is gemaakt om te overleven in de natuur

Vroeger werd elke cel van ons lichaam gebruikt om eten en onderdak te zoeken. De bewegingen die toen nodig waren om te overleven, heb je nu nog steeds nodig, maar dan om je lichaam gezond te houden.

Maar die bewegingen maak je niet meer. Ons leven ziet er nu zo anders uit: We bewegen veel minder en maar een kleiner deel van ons lichaam. We sporten een uurtje per dag, we zitten eindeloos op een stoel en we gebruiken amper ons bovenlijf.

Door dit anders bewegen, veranderen onze fysieke structuren

Je lichaam wil graag goed zijn in wat jij doet. Je spieren, pezen, bloedvaten, zenuwen en botten passen zich continu aan, aan jouw bewegen. Een spier wordt sterker wanneer je hem veel gebruikt. En hij wordt korter wanneer je hem veel in een korte stand gebruikt.

Deze aanpassingen zijn niet altijd handig of gezond voor je lijf. En zeker niet voor een natuurlijke bevalling: het zorgt namelijk voor een kleiner en strakker geboortekanaal.

Kortom: omdat we anders bewegen, is natuurlijk bevallen moeilijker

Maar hoe zit dat dan? Hiervoor kijken we naar je botten, ligamenten en spieren. Die drie structuren bepalen de grootte van je geboortekanaal tijdens de bevalling.

Allereerst je botten

De botten die een rol spelen zijn:

  • je twee heupbeenderen aan de zijkanten
  • je heiligbeen aan de achterkant
  • met daaronder je staartbeen

Het heiligbeen aan de achterkant staat door jouw beweeggewoontes meer naar binnen of naar buiten en beïnvloedt zo grootte van je geboortekanaal.

Hier zie je dat het heiligbeen naar binnen gaat staan. Zo is je geboortekanaal kleiner:

waarom natuurlijk bevallen steeds moeilijker wordt heiligbeen naar binnen

Je ligamenten zitten niet in de weg

Ligamenten is een ander woord voor je banden. Die hebben niet veel invloed op de grootte van je geboortekanaal. Door het hormoon relaxine worden deze al weker tijdens je zwangerschap.

Dit relaxine hormoon heeft helaas geen invloed op het weker worden van spieren.

De lengte en flexibiliteit van je spieren hebben wél veel invloed op de grootte van je geboortekanaal

Deze spieren zijn:

  • je bekkenbodemspieren
  • je bilspieren
  • je hamstrings
  • je heupbuigers

Wat is er mis met deze spieren?

Helaas zijn deze spieren bij veel vrouwen kort en stug. Vooral omdat we hele dagen zitten op een stoel en heel weinig wandelen.

Dus wanneer je je baby graag de ruimte wilt geven tijdens je bevalling

Is het belangrijk dat:

  • je heiligbeen niet te ver naar binnen staat
  • dat de spieren in je bekkengebied voldoende lengte hebben

Maar hoe doe je dat dan?

No worries: de natuur is prachtig. Het voorbereiden van je lijf gebeurt vanzelf bij een aantal hele natuurlijke bewegingen. Bewegingen die voor onze voorouders heel normaal waren, maar die nu bijna zeldzaam zijn geworden:

  • minder en anders zitten
  • wandelen
  • hurkzitten

Meer lezen?

In deze blog lees je hoe je deze oefeningen kunt doen om zo je lijf voor te bereiden op een natuurlijke bevalling.





Mama van Noosa (2010) en Oaken (2014). We bewegen te weinig en te weinig van ons lichaam. Er zijn bewegingen die we nooit maken, maar die wel essentieel zijn. Ook tijdens je zwangerschap. Er is te weinig kennis over hóe je moet bewegen om je lijf gezond te houden. Mijn missie met
mijn bedrijf Natuurlijk Gezond
is om mijn kennis te delen en de jou gezonder te maken. Begin meteen: gebruik minder spullen en meer je lijf. Laat vaker je auto staan en ga wandelen. Geen keukenmachine, maar vijzelen. Niet stofzuigen, maar vegen. Én: loop op blote voeten.


ZWANGER OF MAMA? ALLE TIPS DIE JE NIET WIL MISSEN, GRATIS IN JE MAILBOX

Van babykamer tot biologisch eten, van kinderkleding tot huidverzorging.

Schrijf je in:



Zwanger? Uitgerekende datum
Al mama? Geboortedatum kind

TOO MUCH INFORMATION?
Hoe meer je invult, des te persoonlijker de mails die je krijgt. 15 weken zwanger bijvoorbeeld, of Hoera, je baby wordt 1! Een nieuwsbrief waar je écht wat aan hebt dus.