Vegan & zwanger? 16 tips voor een fijne zwangerschap

vegan & zwanger 16 tips voor een fijne zwangerschap

Vegan & zwanger? 16 tips voor een fijne zwangerschap

Vegan eten als je zwanger bent? Dat gaat prima. Ik doe het al 33 weken.

Wie ben ik? Isabella Machinè, 31 jaar en 33 weken zwanger van mijn eerste kindje.

Samen met mijn zus run ik het platform Go With The Glow. Dat is een lifestylewijzer voor een plantaardige, duurzame, bewuste en liefdevolle levensstijl. Met onze evenementen en social media kanalen inspireren en informeren wij jou over een gezonde levensstijl. Oh en die ook nog eens bijdraagt aan een mooiere wereld voor mens, dier  en natuur.
En om te bewijzen dat vegan & zwanger prima samengaat, deel ik:

16 tips voor een gezonde vegan zwangerschap

  1. Eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel
    Plantbased wholefoods zijn je beste vrienden. Ja, gewoon die stronk broccoli en die tros bananen. Ze bevatten namelijk meer voedingsstoffen en vezels dan bewerkt voedsel.
  2. Vertrouw op de kracht van de natuur
    Alle voedingsstoffen die je nodig hebt kun je halen uit de natuur. Want: als een koe aan calcium kan komen en als een vis aan omega 3 kan komen, dan kun jij dat ook. Haal het rechtstreeks bij de bron: dat zijn planten. Omega 3 haal je bijvoorbeeld uit algen.
  3. Varieer!
    Hoe meer variatie je toepast in je voeding hoe beter. Elke kleur en elke soort heeft weer zijn eigen mooie vitaminen en mineralen.
  4. Ijzertekort?
    Ijzer haal je uit groene bladgroenten, linzen en andere peulvruchten, peterselie, paddestoelen, zonnebloempitten, gedroogd fruit, appelstroop en rietsuiker melasse. Combineer deze producten met vitamine C zodat ijzer nog beter wordt opgenomen. Bijvoorbeeld met een citroendressing over je salade.
  5. En de eiwitten?
    Die haal je uit peulvruchten, tofu/tempeh/seiten, noten, zaden, doperwten, groenten en plantaardige melk en yoghurt. Eet je gevarieerd dan krijg je vast en zeker genoeg eiwitten binnen.
  6. Calcium
    Calcium haal je uit sesamzaad (tahin), amandelen, broccoli, zoete aardappel, wortel, peulvruchten en plantaardige melk.
  7. Even opletten op je B12
    Want B12 is niet meer zo goed aanwezig in ons voedsel door de verontreiniging van de akkers. Dit kun je bijslikken als supplement. Er zijn mooie supplementen die ook foliumzuur bevatten, zo krijg je van beide genoeg.
  8. Meten is weten
    wil je weten wat je nou precies binnen krijgt aan voedingsstoffen? Houd dan een week je voeding bij in de app MyFitnessPal. Aan het eind van de dag zie je precies hoeveel gram eiwitten, vezels, koolhydraten en vetten je binnen hebt gekregen. Ook de vitaminen en mineralen staan erbij. Zo kun je afhankelijk van je uitkomst je voeding aanpassen.
  9. Eet zo veel mogelijk biologisch
    Hoe minder schadelijke stoffen je binnenkrijgt, hoe beter.
  10. Misselijk?
    Voeg gember toe aan je thee of soep.
  11. Eet geregeld gefermenteerd voedsel
    Dit zorgt voor een flinke dosis goede bacteriën en dus een goede darmflora. Vooral in het derder trimester is dit erg belangrijk, omdat je zo ook je baby een goede start geeft. Voorbeelden van gefermenteerd voedsel zijn: tempeh, zuurkool, kimchi, kombucha drank en miso.
  12. Luister goed naar je lichaam
    Yoga en meditatie zijn goede manieren om even een pauze in te lassen en aandachtig te kunnen luisteren naar jouw behoeften en die van je baby.
  13. Een gouden band
    Visualiseer dagelijks dat jouw hart met een gouden draad is verbonden met het hartje van jouw baby. Zo kun je altijd even connecten.
  14. Rust wanneer je daar zin in hebt
    Echt, no worries. Dutjes zijn ok.
  15. Wees lief voor jezelf
    Gebruik essentiële olie en kristallen om jouw eventuele ongemakken te ondersteunen en/of om beter te slapen mediteren of juist wakker te worden.
  16. Lees
    En dan het liefst fijne boeken die je vertrouwen geven in jouw lichaam en de bevalling, bijvoorbeeld Ina May’s Guide to Childbirth of The Kind Mama van Alicia Silverstone.

Meer weten?

Op zaterdag 31 maart organiseer ik een Holistic Pregnancy Workshop. Dat is een praktische workshop speciaal samengesteld om jou te ondersteunen tijdens deze bijzondere periode van jouw leven: je zwangerschap.

Samen met verschillende deskundigen geven wij jou praktische tips en tricks zodat je fysiek, mentaal én spiritueel een mooie zwangerschap kunt ervaren, voor jou en je baby.

Wat kun je verwachten tijdens de workshop?

Je leert:

  • alles over plantaardige prenatale en postnatale plantaardige voeding
  • hoe je kristallen en essentiële olie kunt inzetten om goed voor jezelf en je baby te zorgen
  • fijne yoga poses die je tijdens je hele zwagerschap kunt doen.

We sluiten af met een visualisatie om te verbinden met je baby. Uiteraard staan er heerlijke vegan hapjes, drankjes en taartjes voor je klaar.

Meer info en tickets via onze Facebook pagina.

Illustratie: Weronika Anna Marianna voor Go With The Glow
Tags:
,



Auteur : Laura de Jong

Mama van James (2014) en Luc (2017). Voor James z'n geboorte koos ik al zoveel mogelijk voor duurzaam, nu vind ik dat nog belangrijker. En ik heb ontdekt dat het helemaal niet moeilijk is. Leuker zelfs, smakelijker, mooier. Op poppy to PUMPKIN deel ik de mooiste merken en de tips die ik zelf niet had willen missen. Grow green baby!


ZWANGER OF MAMA? ALLE TIPS DIE JE NIET WIL MISSEN, GRATIS IN JE MAILBOX

Van babykamer tot biologisch eten, van kinderkleding tot huidverzorging.

Schrijf je in:



Zwanger? Uitgerekende datum
Al mama? Geboortedatum kind

TOO MUCH INFORMATION?
Hoe meer je invult, des te persoonlijker de mails die je krijgt. 15 weken zwanger bijvoorbeeld, of Hoera, je baby wordt 1! Een nieuwsbrief waar je écht wat aan hebt dus.