Een kraamweek? 5 tips voor 40 dagen kraamtijd

tips voor 40 dagen kraamtijd

Een kraamweek? 5 tips voor 40 dagen kraamtijd

Ha lekker, een week na je bevalling de stad in voor een kop koffie.

In veel culturen een absolute no-go. Daar staan de eerste zes weken na de geboorte volledig in het teken van rust, warme maaltijden en ongestoord bonden met de baby.

Deze 40 dagen kraamtijd traditie staat haaks op onze snel-weer-uit-bed-cultuur. Welke wijsheden kunnen we meenemen in onze eigen kraamtijd?

Waarom zou je 40 dagen in je bed blijven?

Moeder worden is een ervaring die alles op z’n kop zet. Een prachtige periode, maar ook vol gebroken nachten, onzekerheid en nieuwe taken. Niet gek dat je daar aan moet wennen.

Bij ons is de druk om snel weer op de been te zijn groot. In oeroude tradities ligt de nadruk op het beschermen en verzorgen van je baby. Zo krijgt je mini de kans om te wennen aan het leven buiten de baarmoeder. En jij kunt rustig herstellen van de bevalling. Oh: en genieten van de eerste weken met jouw baby.

Best een goed idee

Uit onderzoek blijkt dat voldoende rust helpt om je lijf beter te laten herstellen en de kans op een postnatale depressie vermindert.

Maar hoe werkt dat dan, zo’n 40 dagen kraamtijd?

De verzorging van de kersverse moeder gebeurt niet alleen door een kraamverzorgster. Vrouwelijke familieleden, vriendinnen en buurvrouwen staan klaar met warme maaltijden, nemen het huishouden over en zorgen voor oudere kinderen. Ze zorgen ervoor dat de moeder zich helemaal kan focussen op haar herstel en het leren kennen van haar baby.

In India gaan veel vrouwen na de bevalling 3 maanden terug naar hun ouderlijk huis. Nieuwe moeders in Korea krijgen 21 dagen een traditionele soep. Ook in het Midden-Oosten, China en delen van Zuid-Amerika schermen ze de pas bevallen moeder 30 tot 40 dagen af van de buitenwereld.

Ook wel interesse in zo’n tijd van rust en bonding?

Heng Ou, auteur van het boek The first forty days, onderzocht de kraamgewoontes van verschillende culturen. Ze ontdekte dat er vijf elementen zijn die in elke cultuur terugkomen. Deze inzichten kunnen jou ook helpen om een rustige start te maken in je nieuwe rol als moeder.

5 tips voor 40 dagen kraamtijd

  1. Trek je terug – Haast je niet om zo snel mogelijk na bevalling de buitenwereld weer op te zoeken. Focus je op herstel van je lichaam, wen rustig aan je nieuwe rol en knuffel veel met je baby.
  2. Warmte – Volgens tradities is het voor het herstel van je lijf belangrijk om goed warm te blijven. In veel culturen krijgt de kraamvrouw een hot stone massage of kruidenbad. Maar een warme deken, wollen trui of kruik is ook fijn. Eet warm, zacht en makkelijk te verteren voedsel als onderdeel van de 40-dagen-traditie.
  3. Hulp ­– Vroeger zorgde je omgeving voor jou na de bevalling. Nu is de kraamverzorgster een fijne start, maar veel vrouwen staan er daarna alleen voor. Denk daarom al voor je bevalling na over het inschakelen van familie of vrienden. Geen hulp in de buurt? Een doula kan je ook na de bevalling ondersteunen met postnatale doulazorg. Van eten koken tot een luisterend oor.
  4. Rust – Blijf zoveel mogelijk in je bed liggen. Stap niet in de ‘ik-moet-zo-snel-mogelijk-weer-op-de-been-zijn’ valkuil. Luister naar je lijf. Slaap als je baby ook slaapt – ja, ook overdag. En beperk je aantal activiteiten.
  5. Rituelen – Mooi: in veel traditionele culturen markeren ze de overgang van vrouw naar moeder met een ritueel. Er zijn steeds meer doula’s die ook rituelen aanbieden. Maar je kunt ook zelf je geboorteverhaal opschrijven. Of iets symbolisch bedenken om stil te staan bij deze bijzondere gebeurtenis.

Ehm, allemaal leuk en aardig, maar hoe dan?

I feel you: Het is een prachtig beeld, de pas bevallen moeder met liefde en zorg omringt door haar moeder, zussen, tantes en vriendinnen. Maar het is lastig om deze mooie traditie één op één te vertalen naar onze situatie.

De vrouwen in ons leven hebben het druk met hun eigen werk en gezin. Oh en als het niet je eerste baby is, vragen je andere kinderen ook om aandacht.

Wees ook niet te streng. Misschien wil jij helemaal geen 40 dagen binnen blijven. Dat is prima: een ommetje met je baby in de draagdoek kan prima onderdeel zijn van een relaxte kraamperiode. Kies de dingen uit 40 dagen-traditie waar jij blij van wordt. Neem écht rustig de tijd voor je herstel en je baby. Dat is zeker een aanrader.

Jouw 40 dagen kraamtijd voorbereiden

Lijkt het je wel wat, zo’n rustige start? Dan is het handig om een kraamtijdplan te schrijven. Dingen om over na te denken:

  • Hoeveel bezoek wil je ontvangen
  • Wie kun je inschakelen voor extra ondersteuning
  • Moedig familie en vrienden aan om een warme maaltijd mee te brengen als ze op bezoek komen. Niets fijner dan een pan soep in de koelkast of extra lasagne in je vriezer.

En wees lief voor jezelf

Je hoeft echt niet na een paar dagen weer aangekleed en wel beneden op de bank te zitten: maak het je prioriteit om uit te rusten, veel te knuffelen met je baby en gezond te eten. En die kop koffie in de stad? Die komt later wel!

Meer lezen?

In het Engelstalige boek ‘The first forty days – The essential art of nourishing the new mother’ van Heng Ou kun je nog veel meer lezen over de 40 dagen kraamtijd. Ook staan er fijne recepten voor kraamvrouwen.

Foto credits: kop, schotel en lepeltje HET PARADIJS houten hart GRIMM’S achtergrond MOMMY PAINT




Auteur : Marlies Hanse


ZWANGER OF MAMA? ALLE TIPS DIE JE NIET WIL MISSEN, GRATIS IN JE MAILBOX

Van babykamer tot biologisch eten, van kinderkleding tot huidverzorging.

Schrijf je in:



Zwanger? Uitgerekende datum
Al mama? Geboortedatum kind

TOO MUCH INFORMATION?
Hoe meer je invult, des te persoonlijker de mails die je krijgt. 15 weken zwanger bijvoorbeeld, of Hoera, je baby wordt 1! Een nieuwsbrief waar je écht wat aan hebt dus.