­­­­­­­Waarom je darmflora zo belangrijk is tijdens je zwangerschap én hoe je er goed voor zorgt

Waarom je darmflora zo belangrijk is tijdens je zwangerschap

­­­­­­­Waarom je darmflora zo belangrijk is tijdens je zwangerschap én hoe je er goed voor zorgt

Hoe staat het met jouw darmflora? En jouw stoelgang? Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je zwanger bent, maar wel enorm belangrijk. Voor jezelf, maar straks ook voor jouw baby.

Een gezonde darmflora zorgt onder andere voor de opname van voedingsstoffen. Jouw darmen maken vitamine K, B-vitamines en serotonine aan. Onder andere verantwoordelijk voor je emoties, eetlust én slaap. Die voordelen pak je met een gezonde darmflora mooi mee.

En wist je dat een goede darmflora bij jou van straks van groot belang is voor het immuunsysteem van je baby?

Je baby neemt tijdens de geboorte een ‘hap’ van jouw darmflora

Het klinkt misschien vies, maar het is heel normaal. Bij een vaginale bevalling neemt de baby wat van jouw darmflora over.

Geef je ook nog eens borstvoeding? Dan creëer je een goed klimaat. De combinatie van bacteriën uit het geboortekanaal en op jouw borsten vermenigvuldigen zich in de darmen van de baby. Samen vormen ze zo een goede basis voor een gezonde ontwikkeling van de darmflora.

En als je via een keizersnede bevalt?

Dan komt jouw baby steriel ter wereld. In de baarmoeder zelf zitten namelijk geen bacteriën. Je kunt ervoor kiezen de baby in te smeren met jouw bacteriën. Microbirthing.

Hoe dat gaat?

Voor de keizersnede wordt dan een speciaal gaasje ingebracht, die je gebruikt om de vaginale flora over te brengen. Na de geboorte wrijf je het gaasje over de mond van je baby. Dat klinkt misschien vies, maar bij een vaginale geboorte had jouw baby deze ‘hap’ ook genomen.

Hier zijn de meningen wel over verdeeld, in verband met eventueel infectiegevaar. Heb je hier twijfels over, dan kun je jezelf eerst laten testen op overdraagbare virussen zoals schimmels, herpes of streptokokken. Vraag jouw huisarts of gynaecoloog om advies en een test.

Of vind je het gewoonweg een gek idee?

Dan kun je ook speciale probiotica overwegen. Bijvoorbeeld van het merk Viridian, Biotiflor of Orthiflor. Overleg dit wel altijd eerst met een arts.

Even terug naar het begin: Hoe zorg ik goed voor mijn eigen darmflora?

Eet voldoende vezels. Het liefst allemaal verschillende. Eet je gevarieerd, dan krijg je automatisch verschillende vezels en bacteriën binnen. Bijkomend voordeel is dat ze ook helpen bij obstipatie tijdens én na de zwangerschap.

Tip: vergeet niet om ook voldoende te drinken, de vezels willen wel glijden.

Een klein lesje over de verschillende soorten vezels

Voedingsvezels zijn de onverteerbare delen van planten. Ze zitten onder andere in: groente, fruit, volkoren graanproducten, aardappelen, peulvruchten, noten, zaden en pitten. Ook wel prebiotica genoemd. Zij leveren de voedingsbron voor onze verschillende darmbacteriën. Ze zorgen ook nog eens voor volume, met als gevolg een goede stoelgang. Wel zo fijn.

Darmbacteriën – de probiotica – zijn ook nodig

In tegenstelling tot prebiotica zijn probiotica levende bacteriën. Ze zitten onder andere in zure zuivelproducten. Kies bijvoorbeeld voor kwark, biogarde, yoghurt of karnemelk.

Daarnaast profiteer je van de voordelen van probiotica wanneer je geniet van de volgende producten: pickles (tafelzuur), melkzuurgefermenteerde groentesappen, zuurkool, tempé, miso, natto, brooddrank, kefir, molkosan en zuurdesembrood. Dat brood telt alleen als de bakker werkt met een moederdeeg. Heb je geen idee? Vraag het de bakker. Daarnaast helpen ook rauwe groenten in de opbouw voor een gezonde darmflora.

Het klinkt misschien heel exotisch

Maar deze producten vind je bijna allemaal in de supermarkt. Gewoon meenemen tijdens de wekelijkse boodschappen dus. Zijn ze niet vinden? Kefir, zuurkool of een lekkere pickle maak ook je gemakkelijk zelf.

Er zijn ook producten die jouw goede darmflora hinderen

Antibiotica, fluor, suiker, alcohol, landbouwgif en bewerkte of geraffineerde producten. Vermijd daarom deze stoffen en eet zoveel mogelijk biologisch.

Moet je toch onverhoopt aan een antibioticakuur?

Neem dan na afloop een probiotica kuur om jouw darmflora er weer bovenop te helpen. Vraag jouw homeopaat, osteopaat of natuurgeneeskundige om advies. Want de antibiotica maken niet alleen de slechte, maar ook de goede darmbacteriën kapot. En dat is zonde.

Kortom, goed voor je darmflora zorgen is helemaal niet moeilijk

  • eet voldoende vezels
  • drink genoeg
  • varieer met groente en fruit
  • neem dagelijks zure zuivel
  • kies ook eens voor gefermenteerde producten.

In je dagelijkse routine ziet dat er zo uit: Ontbijt eens met een kwark, gevuld met vers fruit en granen. Neem tijdens de lunch een kom rauwkost naast jouw favoriete boterham. En vul je bord bij het diner eerst met groentes en een lepel tafelzuur voor de frisheid.

Geniet vooral van het eten

Zorg je goed voor jezelf, dan zorg je ook goed voor jouw baby. Mijn motto is: door lekker eten ook lekker in je vel zitten.

Bron:
Pluimes, M & Hertsenberg, A. (2013). De kleine vegetariër. Karakter Uitgevers B.V., Uithoorn
De Lint, H. (2015). De natuurlijke gezondheidswijzer. Uitgeverij de Fontein





Ik ben mama van Chloé Valentina (2014) en Olivia Viviana (2016). Mijn motto is lekker eten, lekker in je vel. Eet het liefst biologische, lokale, seizoensgebonden, hele producten. Mijn tip? Gooi eten niet zomaar weg. Doe voor zes dagen boodschappen en geniet de zevende dag van een ‘verrassingsmaaltijd’ met wat je nog hebt liggen. Onmisbaar in mijn keuken zijn de producten van Heerlijkheid Mariënwaerdt en Fattoria La Vialla. En voor de meiden shop ik graag bij Grimms, de Kleine Keuken, Mini Rodini, Naïf en Ostheimer.