Maagzuur? Meh! 13 natuurlijke tips tegen brandend maagzuur

natuurlijke tips tegen brandend maagzuur

Maagzuur? Meh! 13 natuurlijke tips tegen brandend maagzuur

Brandend maagzuur, ook weer zo’n vervelende zwangerschapskwaal.. Maar wat is het eigenlijk? Waardoor krijg je het? En vooral: hoe kom je er weer vanaf?

Wat is dat eigenlijk, brandend maagzuur?

Maagzuur hoort in je maag. Maar wanneer de klep of sluitspier tussen je maag en slokdarm niet goed sluit, kan het maagzuur omhoog komen – je slokdarm in.

Dit geeft dat nare branderige gevoel

Je slokdarm is namelijk niet beschermd tegen dat zure maagsap. Je kunt ook last krijgen van een opgeblazen gevoel en opboeren na de maaltijd, maagpijn en winderigheid.

Waarom is brandend maagzuur een typische zwangerschapskwaal?

Je baby wordt groter en groter en neemt steeds meer ruimte in. Je buikorganen komen een beetje in de verdrukking. Door de druk op je maag sluit de sluitspier tussen je maag en slokdarm minder goed af. Daardoor komt er maagzuur omhoog in je slokdarm.

Maar ik ben pas net zwanger?

Helaas, ook in de eerste maanden van je zwangerschap kun je al last krijgen van brandend maagzuur. Niet omdat je baby al zo groot is, maar omdat je meer progesteron in je lichaam hebt. Dit is een verslappend hormoon. Ook de sluitspier van je maag wordt slapper.

Ook als ik niet zwanger ben heb ik last van dat ?#@% maagzuur!

You’re not the only one. Veel mensen hebben maagzuurklachten. Dat komt meestal door een tekort aan maagzuur. Dat klinkt gek, hè?!

Het zit zo: door te weinig maagzuur gaat de klep tussen je maag en je slokdarm te snel open. Het maagzuur stroomt dan je slokdarm in. Ook wordt de slijmvlieslaag in je maag door te weinig maagzuur steeds dunner. Je maagwand is dan niet goed beschermd tegen al dat zuur. Het maagzuur brandt dan dus niet alleen in je slokdarm, maar zelfs in je maag.

Hop, Rennies erin en klaar. Toch?

Nee helaas. Waarom een maagzuurremmer geen oplossing is? Als je al te weinig maagzuur had, is het logisch dat zo’n remmer geen oplossing is. Maar ook bij brandend maagzuur door je zwangerschap is een maagzuurremmer geen goed idee.

Dat maagzuur heeft namelijk hele belangrijke functies

Het is een essentieel onderdeel van het spijsverteringsproces. Je hebt het nodig voor een goede eiwitvertering én voor de opname van voedingsstoffen uit je voeding. Daarnaast biedt het bescherming tegen infecties: bacteriën overleven het zure milieu van je maag moeilijk. Niet handig dus, om je maagzuur te remmen.

En nog een reden om maagzuurremmers te vermijden:

Maagzuurremmers bevatten – zoals alle medicijnen – toxische stoffen. Die wil je zeker tijdens je zwangerschap niet binnen krijgen. Ze verstoren je darmflora, die nou net zo belangrijk is als je zwanger bent. Daarnaast verhogen maagzuurremmers de kans op astma bij je ongeboren kind.

Help! Wat kan ik wel doen tegen dat brandende maagzuur?

13 natuurlijke tips tegen brandend maagzuur

  1. Het kan fijn zijn om kleinere porties te eten. Probeer het aantal eetmomenten op een dag wel te beperken, anders krijgen je maag en je spijsvertering geen rust. Op den duur neemt daardoor de zuurgraad van je maag af.
  2. Houd een voedingsdagboek bij om te ontdekken of bepaalde voeding extra klachten geeft. Cafeïne, vet eten, citrusvruchten, frisdrank (koolzuur) en sterk gekruid eten staan er om bekend, maar het kan zijn dat jij andere triggers hebt.
  3. Ook chocola en pepermunt kunnen maagzuurklachten verergeren. Ze verslappen namelijk de sluitspier tussen je slokdarm en je maag. Alcohol trouwens ook, maar dat drink je als het goed is nu helemaal niet.
  4. Probeer rustig te eten en goed te kauwen.
  5. Drink niet teveel tijdens de maaltijd. Je maagzuur wordt dan verdund waardoor het haar werk minder goed kan doen.
  6. Eet zo puur mogelijk. Bewerkt eten veroorzaakt op den duur een maagzuurtekort.
  7. Zorg voor een betere omega 6/omega 3 balans in je voeding. Eet dus minder bewerkt voedsel, plantaardige oliën en granen en eet meer vis.
  8. Gebruik kurkuma in de keuken! Kurkuma herstelt het maagslijmvlies.
  9. Drink gemberthee. Gember is fijn voor je maag en het werkt ook goed tegen misselijkheid.En bovenal, wees lief voor jezelf! Je bent zwanger, je maakt een baby. Dat is een hele prestatie op zich. Daarom:
  10. Neem voldoende rust en vermijd zoveel mogelijk stressvolle situaties. Stress verstoort je spijsvertering namelijk enorm. Je lichaam maakt minder spijsverteringsenzymen en minder maagzuur aan.
  11. Neem ook rust na een eetmoment. Als je meteen weer actief gaat doen werkt je spijsvertering minder goed. Ga dus lekker een stukje wandelen voor de maaltijd, niet erna.
  12. Draag comfortabele kleding die niet knelt in je buikgebied.
  13. Kijk eens of het fijner slaapt met een extra kussen waardoor je wat minder plat ligt.

Tot slot..

Brandend maagzuur is een vervelende kwaal, waar niet alleen zwangere vrouwen last van hebben. Heb je veel klachten, en had je dit ook al voor je zwanger werd? Een orthomoleculair therapeut of arts kan je helpen om de onderliggende oorzaak te vinden en aan te pakken.

 

Bron:
1. Maag Lever Darm Stichting
2. De Kritische Verloskundige over brandend maagzuur
3. Oersterk over brandend maagzuur

 

 






ZWANGER OF MAMA? ALLE TIPS DIE JE NIET WIL MISSEN, GRATIS IN JE MAILBOX

Van babykamer tot biologisch eten, van kinderkleding tot huidverzorging.

Schrijf je in:



Zwanger? Uitgerekende datum
Al mama? Geboortedatum kind

TOO MUCH INFORMATION?
Hoe meer je invult, des te persoonlijker de mails die je krijgt. 15 weken zwanger bijvoorbeeld, of Hoera, je baby wordt 1! Een nieuwsbrief waar je écht wat aan hebt dus.